Чугайстер(Чугайстир) — це веселий,
життєрадісний, оброслий чорною або білою шерстю лісовик із блакитними очима.
Він танцює, співає, полює на мавок, які заманюють молодих лісорубів та пастухів
у нетрі й гублять їх.
Образ Чугайстра (Чугайстрина,
Лісового Чоловіка) не відомий іншим слов'янам. Його знають тільки в українських
Карпатах. На Бойківщині його називають просто Дідом, а на Закарпатті —
Ночником. Походження назви Чугайстер достеменно не зрозуміле. Сучасні
дослідники пов'язують це слово з чугою, чуганею (верхнім одягом, який тчуть
так, що він має вигляд великої овечої шкури І довгою вовною), з
гайстром-лелекою або навіть зі сторожовими козацькими вежами, що їх називали
чугами та природним рівчаком у камені — чугилом.
Чугайстер, кажуть, зовні як
чоловік, але такий високий, як смерека. Він ходить лісами в білому одязі або й
зовсім без вбрання, і не може його ні людина вбити, ні звір роздерти, бо так
йому пороблено. Він мусить десь заховатися в листі й чатувати на мавок. А коли
яку вгледить, то вхопить, розірве надвоє і з'їсть. Гуцули твердять, що
Чугайстер — це чоловік, заклятий його сусідом.
Зустрівши в лісі живу душу,
Чугайстер не чинить їй лиха, тільки чемно запрошує до танцю. Багато рис
Чугайстра поєднують його з вітром. Він може й сам являтися в подобі вітру або
вихору. Як вітер, Чугайстер може залазити в димар і співати. Танцює він, як
вихор, — прудко. Танець Чугайстра згубний для звичайної людини, він такий
швидкий, що взуття не витримує. Проте доброго танцюриста Чугайстер може ще й
нагородити. Під час танцю Чугайстер шепеляво приспівує: «Людже люджем
іграють-співають, а ми собі такой так, такой так!» (Запис С.Пушика). Саме оця
шепелявість і змушує думати, що Чугайстер належить до потойбічних істот.
Надзвичайно старі, не завжди із зубами, вони можуть не вимовляти всіх звуків. З
іншого боку — прихильність Чугайстра до людей, його охоронна функція
(нищення мавок) свідчить, що він може бути предком, який оберігає лісорубів і
літувальників на полонині. В жертву Чугайстру приносять кулешу й бануш, знаючи
про його беззубість. Часто твердять, що Чугайстер «на одній нозі». Він, як і Баба-Яга,
може відірвати свою ногу — й рубати нею дрова. У лісі Чугайстера не слід
свистіти й кричати, щоб не прикликати Лісового Чоловіка. Все це — ознаки
представників «нижнього світу»: одноногість або кульгавість, а також
прикликання свистом — їхні ознаки.
Проти Чугайстра, як і проти
всіляких потойбічних «прибульців», використовували сокиру — як оберіг.
Маючи її, цього міфічного велетня можна втримати двома мізинними пальцями й
випитати про майбутнє: «Чугайстер зайшов до полонинської колиби, поправляв
ватру. Вівчар каже: „А що ти тут робиш?“ — „Хочу зігрітися“. А вівчар
схопив сокиру та й перед ним поклав вістрям угору. „Сідай“, — сказав. Той
сів. Став Чугайстрин проситися, аби його відпустили. „Не пущу!“ — зловив
його двома мізинчиками вівчар і тримав. „Пустіть, то скажу, що завтра тут буде“.
І Чугайстрин попередив, аби не спали пастухи завтра, бо прийдуть на полонину
вовки й ведмеді та й усю худобу понесуть. І дійсно, другого дня прийшли вовки
та ведмеді — всі по парі, та вівчарі їх відігнали від отари» (запис
А.Онищука).
Чугайстер має могутній зріст, а
тому може скрутитись у велетенське колесо довкола ватри і грітися. Цим він
подібний до змія, потойбічна природа якого безперечна. С.Пушик вважає, що
Чугайстер — праобраз бога Волоса, який поєднує Лісового Чоловіка з
ведмедем (через його волохатість) та гайстром-лелекою.
Як лісоруби варили їжу, то
обов'язково залишали трохи й Чугайстрові на сволоці. Вірили, що Чугайстер зуміє
звідти здійняти, бо має могутню статуру. Коли ж увечері, повернувшись до
колиби, їжі не заставали, то раділи, бо можна було спокійно спати: приходив
Чугайстер, отже, в тому місці мавок уже не було. Захисник пастухів і лісорубів,
Чугайстер міг попередити про напад ведмедя. Вірили, що Лісовому Чоловікові
підвладні всі звірі. Був він і звіриним пастухом, що пас «лісову худобу» в
чоловічі дні тижня: понеділок, вівторок і четвер. Вважали, шо саме в ці дні
можна успішно полювати, бо пастух, на відміну від пастушки — Лісової Діви, —
дозволяв мати здобич. Пас Чугайстер на полонині й кози біднякам — разом зі
своїми. Влада над тваринами в Лісового Чоловіка була така велика, що вони
виконували для нього найдрібніші справи: навіть по воду Чугайстер посилав лиса
або вовка.
Особливо турбувався Чугайстер про
воду. Вночі він приходив до хати й перевіряв, чи є вона в запасі. Коли ж не
було, — щоб покарати газду, забирав із собою дитину. Такі дії Чугайстра
вказують на його спорідненість із лісовиком, який викрадав недоглянутих
немовлят, щоб виховати з них подібних до себе.
Кажуть, що Чугайстер навчав
майстрів, коли якому робота не вдавалася. «Чугайстер усякий дар людям
дав!», — твердили гуцули. Про Чугайстра також знали як про захисника
бідних. В одній із легенд він зустрічає бідного слугу, ображеного паном,
пропонує йому свою допомогу, а згодом провчає пана: «І напустив Чугайстрин на
пана ведмедя, що той постоли в потоці лишив, сердак на суці завис…» (запис
С.Пушика). В іншій оповідці Чугайстер — справжній добродійник: він не
тільки рятує хлопця від повітрулі, а й виводить його із лісових нетрів: «Пішов
хлопець по гриби і єго ніч застала. Ну і він рішив розложити ватру і до ранку
переночувати. Тут дето коло дванадцятої години появився вітер, і перед його
очима прокотився клубок. Подивився назад і побачив іззаду себе діда. Дід спитав
у нього щось незрозуміле і побіг далі за тим клубком Через кілька хвилин
вертається дід. Хлопець замітив, що то була повітруля у діда в руках. І дід її
надів на рожен, над ватрою спік, з'їв і попросив тютюну. Хлопець єму дав
закурити. Дід єго почав розпитувати, що і як він попав у той ліс. Говорить:
„Тобі ще пощастило, що я тебе побачим, а то б ти до ранку не дожив. Була б тебе
повітруля заманила в ліси. А тепер збирайся, я тебе виведу на дорогу“. Ну він
за тим дідом пішов і очутився недалеко від своєї хати» (запис С.Пушика).
Таким добродійнйцтвом образ
Чугайстра нагадує домовика, який оберігає мешканців оселі, — справжнього
духа-покровителя.