«В
українській демонології знаходимотаких
персонажів, як лісовик (лісовий дух), біс,хазяїн
лісу, який приймає людську подобу. Їхпомічниками
в залякуванні людей є полісун, зяким
вони пильнують звірину, випасають її, бо тоїхня
худоба; страх, блуд (блукаючий), мара (привид), які подібні лісовим бісам, що
змушують людину блукати. У гуцулів лісовика називаютьчугайстром. Це лісовий
гігант, який має очищатиземлю від
лихих істот, що виникли з нехрещенихдітей,
самогубців тощо. Він полює на лісових дів,бо
вони заманюють у пущі й нетрі молодихпастухів
і лісорубів. Вважають, що мавки, лісунки,лісові
повітрулі (лісові німфи) або нявки (польовінімфи),
русалки (водні німфи) – це душі померлихдітей,
що живуть у лісі, в полі, гірських печерахабо
у воді. Дуже різноманітні назви цих напівдухів: бісиці (чортівки), потерчата,
нічниці і т.ін. Проте з дохристиянських часів слов’яни дужевшановували цих істот.»
Отрошко Л.
Символіка міфологем.
//Українознавство. – 2007. – № 1. – С. 286 – 291.